Gasunie samen met ...
Studenten van TU Delft
Eco-Runner is een team van 24 Delftse studenten, die een duurzame toekomst promoten met een waterstofauto. Het is het dertiende team op rij dat op zoek gaat naar de meeste efficiënte waterstofauto. Gasunie stimuleert graag talent en werkt samen met Eco-Runner. Hoe ziet die samenwerking eruit?
De uitdaging
Eliane van Boxtel is student Civiele Techniek en Operations Manager van Eco-Runner XIII. Dit jaar heeft het team twee doelen, vertelt ze. ‘In mei is de jaarlijkse race tussen waterstofauto’s. Deze vindt plaats in Frankrijk. Wij doen er, samen met zeventig teams uit Europa en Afrika, aan mee. Daarnaast willen we in juni een wereldrecordpoging doen voor de langst afgelegde afstand ooit op 950 gram waterstof.'
Om het wereldrecord op hun naam te krijgen, moeten de studenten er minimaal 2.055 kilometer mee rijden. Dat betekent ongeveer drie dagen en nachten onafgebroken rijden, waarvoor het Eco-Runnerteam een testbaan in Duitsland heeft geregeld.
“
Gasunie legt 1.100 kilometer waterstofnetwerk aan, zo kunnen wij de weg op.’
Eliane: ‘Gasunie is de link tussen vraag en aanbod. Wij zijn de vraag – we hebben immers groene waterstof nodig. Het aanbod komt van elektrolysers. Er zijn in Nederland echter nog maar weinig tankpunten. Gasunie legt 1.100 kilometer waterstofnetwerk aan, dus zo zorgt Gasunie ervoor dat wij de weg op kunnen.’
Gasunie is in 2022 gestart met de aanleg van het waterstofnetwerk, vult Simon den Haak, manager Corporate Communicatie & Government Affairs bij Gasunie, aan. ‘Voor 2030 willen we een landelijk dekkend netwerk gerealiseerd hebben. We verbinden daarmee de Nederlandse havens en de plekken waar offshore energie aan land komt met de bedrijven in de industrie die waterstof nodig hebben.’
De connectie
De samenwerking
Gasunie ondersteunt Eco-Runner al een paar jaar financieel. Simon: ‘Dat doen we ook bij initiatieven van mbo- en hbo-opleidingen. We stimuleren graag talent op gebieden waar Gasunie actief is, vooral rond de energietransitie. Daar past dit initiatief natuurlijk heel goed bij. Deze studenten zijn echt het talent van de toekomst: zij moeten de energietransitie gaan dragen. Natuurlijk hopen we dan ook dat ze uiteindelijk onze kant op komen.’
In ruil voor de financiële steun zijn de teamleden van Eco-Runner beschikbaar voor Gasunie, zegt Eliane. ‘We zijn bijvoorbeeld aanwezig tijdens de recruitmentday. Ook hebben we Gasunie in onze podcast uitgenodigd en delen we vacatures in onze nieuwsbrief. Zo brengen we (oud-)studenten met Gasunie in contact.’
“
Deze studenten zijn echt het talent van de toekomst: zij moeten de energietransitie gaan dragen.
Eliane: ‘Dit jaar ligt mijn studie even stil vanwege Eco-Runner, maar ik leer ontzettend veel. Niet alleen over waterstof en hoe Gasunie daarmee bezig is, maar ook in contacten met de overheid en subsidieaanvragen. We wisselen met Gasunie veel kennis uit. De podcast is daarvan een goed voorbeeld. En alle opvolgende Eco-Runnerteams hebben natuurlijk ieder jaar de kennisoverdracht naar degene die jouw positie overneemt. Ik ben bijvoorbeeld veel bezig met de infrastructuur. Anderen uit het team denken na over efficiëntie: hoe maak je de auto zo licht mogelijk, zodat er zo weinig mogelijk brandstof nodig is? Wij zoeken de technische grenzen op en focussen op schaalbare toepassingen. Daarmee willen we de transportsector inspireren.
Het is bijvoorbeeld heel vreemd dat een standaardauto plek heeft voor 5 personen, terwijl er gemiddeld maar 1,4 personen in een auto zitten. Overigens willen we niet alleen een voorbeeld zijn voor mobiliteit, maar ook voor andere toepassingen.’Eco-Runner inspireert’, vindt Simon. ‘Waterstof kan in veel sectoren nuttige toepassingen krijgen. Wij beginnen met de uitrol van ons netwerk tussen havens en industriële clusters. Vooral omdat bedrijven in de procesindustrie hoge temperaturen nodig hebben. Voor hen is waterstof een belangrijk middel om te verduurzamen. Dit zal vijf tot zeven jaar duren, en daarna gaan we breder uitrollen.’ Samenwerken om vooruit te komen is ontzettend belangrijk, sluit Eliane af. ‘Alleen zo kan waterstof een belangrijke energiedrager worden. Daarom zijn we erg blij dat we een koploper als Gasunie achter ons hebben.’